5 tipů pro dokonalé vyvážení

Vyvážení ve vodě je jednou z nejzákladnějších dovedností potápěče. Je potřeba ho dokonale ovládat nejen kvůli vlastnímu pohodlí, ale hlavně kvůli ochraně křehkého prostředí, ve kterém se potápěči pohybují. 

Ovládat dokonale vyvážení v podstatě znamená dokázat levitovat v jakékoli hloubce bez kopání ploutvemi nebo dopomoci rukama. Správné vyvážení vám pomůže se snížením spotřeby vzduchu, díky lepší poloze ve vodě se méně unavíte a budete mít kontrolu nad svým pohybem. Je ale potřeba si uvědomit, že stejně jako většina jiných dovedností, i vyvažování se bude zlepšovat s přibývajícími zkušenostmi.

1) Správné množství závaží je základ

Odpovídající množství závaží poznáte jedině tak, že si ho vyzkoušíte. S regulátorem v puse vypusťte všechen vzduch ze svého BCD a zůstaňte napůl nadechnutí. V tuhle chvíli byste měli mít hladinu zhruba v úrovni očí. S nádechem stoupnete nad hladinu, v úplném výdechu naopak začnete padat dolů.

Tento test byste měli dělat správně s prázdnou lahví. Nezapomínejte totiž, že na konci ponoru budete mít lahev lehčí asi o kilo až dvě. Musíte s tím tedy počítat dopředu a vzít si kilo až dvě navíc. 

2) S používáním BCD to nepřehánějte

Na začátku sestupu úplně vypusťte svoje BCD. Jakmile klesnete na požadovanou hloubku, dopusťte trochu vzduchu, ale nepřežeňte to! Krátkými stisky napouštěcího tlačítka na inflátorce pomalu přidávejte vzduch, jen tak nebudete riskovat rychlý výstup na hladinu. Při vypouštění BCD myslete na to, že inflátorovou hadici byste měli mít vždycky nad hlavou, aby mohly bublinky jednoduše utíkat.

Jakmile dosáhnete dokonalého vyvážení, budete jen mírně klesat a stoupat při výdechu a nádechu. 

3) Vyvážení ovlivníte prostým dýcháním

Během ponoru rozhodně není potřeba neustále držet v ruce inflátorovou hadici a používat k vyvážení BCD. Naopak nejlepší je řešit vyvažování vlastním dechem. Vaše plíce jsou přirozeným prvkem pro ovládání vztlaku a dobrý potápěč umí tuhle jejich výhodu dokonale využít.

Když chcete třeba mrknout na něco pod vámi, stačí vydechnout a začít jednoduše klesat. Jakmile dosáhnete požadované hloubky, stačí začít normálně dýchat.

Naopak když chcete začít stoupat, stačí se zhluboka nadechnout. Pozor ale, že nikdy nesmíte zadržet dech, je potřeba neustále vydechovat, jak budete pomalu stoupat.

Při vyvažování je potřeba si uvědomit zpoždění, účinek každého vašeho nádechu či výdechu se projeví až po pár vteřinách. 

4) Nestresujte se 

Málokoho to napadne, ale relaxace a pohoda ve vodě až neuvěřitelně pomáhá při vyvažování. Možná to zní trochu hloupě, ale jakmile se vám povede ovládat svoje tělo pod vodou, stejně jako na souši, stane se pro vás vyvažování naprosto přirozeným.

5) Logujte si svoje ponory včetně vybavení

Do logbooku si zapisujte nejen základní informace o ponoru, ale i poznámky k závaží a vybavení. Množství závaží ovlivňuje třeba tloušťka a stáří obleku. Úplně nový neopren bude mít větší vztlak než starší kousek, ke krákému obleku budete potřebovat méně závaží než k dlouhému. Stejně tak třeba oblek, který nebyl delší dobu ve vodě bude mít větší vztlak než ten, který používáte denně na dovolené. Stejně tak třeba různá velikost a materiál lahví mají vliv. Rozdíl je samozřejmě i mezi slanou a sladkou vodou.

K lokalitám si pište, kolik závaží jste měli s sebou v daných podmínkách a s daným vybavením. Příště pro vás bude rozhodování o množství závaží jednodušší.

Napsat komentář