Chcete být PADI? Vzdejte se ostatních, rozkázala agentura svým centrům 

Chcete být PADI? Vzdejte se ostatních, rozkázala agentura svým centrům 

PADI si vynucuje exkluzivitu, jejich potápěčská centra na Středním východě už nesmí certifikovat pod jinými organizacemi, pokud chtějí zůstat u PADI. Od začátku letošního roku se to týká i Egypta, kde má PADI podle svých stránek přes dvě stovky center. 

Nová politika PADI zakazuje svým divecentrům certifikovat pod jinými organizacemi, pokud chtějí zůstat členy. Už dřív tohle pravidlo zavedli pro Afriku a centra v Indickém oceánu, teď přichází na řadu Střední východ, kam spadá potápěčský ráj jménem Egypt. Od nového roku tu nesmí v PADI centrech vydávat cerfifikace jiných organizací. Výjimku tvoří jenom technické kurzy, které nijak nekonkurují. 

Proč si to může PADI zatím dovolit?

Od PADI je to poměrně odvážný krok, který se může a nemusí vyplatit. Jsou zatím stále bezpochyby nejrozšířenější potápěčskou organizací na světě, ale konkurence jim začíná šlapat na paty. Novou direktivní politikou staví majitele potápěčských center před rozhodnutí, zda si nechat svázat ruce, nebo zachovat svobodu a vzdát se silné značky. “PADI je stále pro spoustu lidí synonymem pro potápění. Lidé, kteří neví o potápění ještě vůbec nic a vidí PADI logo, si ho dokáží s naším sportem spojit,” říká ve svém videu na youtube James z kanálu Divers Ready. Agentura má podle něj ve značce obrovskou sílu.

“Když půjde člověk na dovolené po pláži a napadne ho, že by si mohl zkusit potápění, začne si vybírat mezi centry nabízejícími kurzy. Značku PADI velmi pravděpodobně rozpozná a půjde dovnitř právě kvůli ní,” myslí si James. Spousta center právě toho zneužívala. Nalákali zákazníky dovnitř na logo PADI a pak jim prodali kurzy jiné organizace. 

Foto: Divermagazine.com

Pro studenty v potápění to znamená velmi málo

Pro studenta to neznamená v podstatě vůbec nic. Pokud je certifikující organizace mezinárodně uznávaná, tedy splňuje ISO standardy, má kartička od každé z nich stejnou váhu. Zároveň se mezi nimi dá víceméně volně přecházet. Můžete si udělat základní OWD kurz u SSI, pak přejít k PADI na AOWD a dál pokračovat s RAID, NAUI nebo třeba SDI. Výběr je široký a často je daleko důležitější kvalitní instruktor než písmenka na kartičce. 

Čeho chce firma svým krokem dosáhnout je celkem jasné, dostat pod kontrolu svoje centra, zastavit zneužívání své značky a vydělávat víc peněz. “Chceme nabízet nejlepší obchodní, výukovou, tréninkovou a marketingovou podporu a zdroje našim členům a zároveň chránit značku,” zní oficiální vysvětlení restriktivního kroku. Prý mají na srdci především blaho svých členů. 

PADI je dobře zakořeněný brand, je něco jako iPad na potápěčském trhu. Slovo iPad dlouho lidé používali jako synonymum pro tablet, i když jde o konkrétní produkt Apple. Stejně tak PADI pro spoustu lidí znamená obecně potápěčskou organizaci. A právě na tom se snaží stavět, vyždímat sílu nejsilnějšího hráče na trhu.

Papírově nejsilnější agentura bojuje s vniřními problémy

Čísla hovoří jasně, PADI zatím ve světě převládá, ale už víc než jednu dekádu bojuje s problémy. “Za posledních dvanáct let společnost třikrát někdo koupil a prodal, je to takové nechtěné dítě,” vysvětluje James z Divers Ready. Nepomohl ani soud kvůli zemřelé potápěčce. Linnea Mills se utopila při kurzu a PADI za to před dvěma roky neslo zodpovědnost. 

Co říká na zákaz ostatních organizací konkurence? Logicky se okamžitě ozvaly hlasy odporu a narážky na fašismus a omezování trhu. Nikdo jiný nemá takovou sílu jako PADI, aby si v nejbližší době mohl něco podobného dovolit. Proto můžou kritizovat. Obecně se ale podobná politika razí v potápěčském průmyslu běžně. SSI centra jsou nucená prodávat Mares produkty, protože je vlastní Head, značky jako Scubapro tlačí svoje prodejce k exkluzivitě.

Pro samotné potápěče neznamenározhodnutí nic zásadního. V některých centrech klesne konkurence, instruktoři jiných organizací odejdou jinam a pestrá nabídka se smrskne. Upřímně pro základní kurz je to skoro jedno a do dalších se potápěč stihne rozkoukat dost na to, aby mohl vybírat podle více faktorů. 

Zdroje: kanál Divers Ready na youtube, Divernet.com, Padi.com. Divemagazine.com

Sdílet článek

Napsat komentář